Snart dags för avresa till Bermuda

Nu är det bara två träningar kvar innan det är dags för den långa resan till Bermuda.

Jag vill börja med ett stort grattis till Mats Boman som kommer att vara fanbärare och Julia Thurin som kommer att delta i invigningens vattenceremoni.

 

Precis som jag misstänkte så var arrangörerna tvungna att ändra spelschemat. Det är en självklarhet att det regelverk som finns ska följas, så det är inget att diskutera. Om det är en för- eller nackdel med det nya spelschemat för vår del återstår att se, men jag tror inte att det spelar någon större roll. För hela volleybollturneringen tycker jag dock att det är negativt, då det innebär att alla möter alla och att det inte blir något slutspel. Det är slutspelsmatcherna som normalt sett brukar vara höjdpunkterna med riktigt stort publikintresse. Få de om de lyckas locka publik till matcherna även utan slutspel. Vi börjar med att möta Bermuda, så förhoppningsvis startar turneringen med en intressant match med mycket publik för vår del. Bermuda brukar vara bra på att skapa tryck på läktaren när Bermudas herrar spelar volleyboll och då brukar det vara ”bara” damlaget och någon enstaka supporter som hejar på!.

 

Spelschemat ser för vår del ut på följande sätt:

söndag 14/7 kl 20.15 Bermuda i Cedarbridge
måndag 15/7 kl 18.00 Grönland i Berkeley
tisdag 16/7 kl 10:00 Guernsey i Cedarbridge
onsdag 17/7 kl 18:00 Färöarna i Cedarbridge
torsdag 18/7 kl 18:00 Ösel i Berkeley
fredag 19/7 kl 11:15 Gotland i Berkeley

 

Mitt tips för herrvolleyturneringen är följande:

Ösel är favoriter (har bl a Frankrikeproffset Frank Pupart med i laget), med Åland som utmanare. Guld och silver hamnar hos dessa två lag. Bermuda tar hand om bronset då man har en stor fördel av hemmaplan. Om de lyckas skrälla mot Åland i första matchen har de häng på silvret, men det ska vi se till att förhindra. Färöarna, Grönland och Gotland kämpar om plats 4-6. Färöarnas bäste spelare har slutat spela så de får det tuffare i år (kom tvåa senast). Grönland kommer att varva bra insatser med sämre insatser och Gotland får ett tungt öspel då man åker ner med ganska få spelare. Jag  tror därför att det är väldigt öppet om fjärdeplatsen, men jag tror inte Gotland räcker till. Grönland har därför en bra möjlighet att komma fyra. Guernsey kommer att ta hand om sistaplatsen i turneringen.

 

Resultat (och deltagarlistor etc) från tävlingarna på Bermuda finns här: http://www.natwestislandgames2013results.com/

 

Väderprognosen för Bermuda visar på 29-31 grader på dagarna och 26-27 grader på nätterna och mestadels sol. Svettigt kommer det att bli 🙂 Tur att keps ingår i öspelsdräkten i år! Solkrämen och solglasögonen är nerpackade. Snart börjar äventyret!

Bild

 

 

I början av nästa vecka kommer mitt sista blogginlägg inför resan, efter det blir det berättelser om vad som händer under resan, hur det går i matcherna mm som jag skriver om i kommande blogginlägg. 

Lämna en kommentar