Natwest Island Games på Bermuda

Den närmaste månaden kommer min blogg att handla om Natwest Island Games på Bermuda istället för skol- och samhällsinlägg.

Nu är det två veckor kvar till sommarens stora äventyr börjar, nämligen Natwest  Island Games på Bermuda.

Bermuda

 

Vad är Natwest Island Games (öspelen)?

Den ”korta” förklaringen är att det är ungefär som OS för öar eller öarnas motsvarighet till smånationsmästerskapen. Öspelen arrangeras varannan sommar och arrangemanget flyttar runt mellan olika öar. I år är det Bermuda som är arrangörer. Det har deltagit uppemot 3 000 deltagare vid de senaste öspelen, vilket är mer än antalet deltagare vid vinter-OS (som har runt 2500 deltagare). Då spelen hålls på en ö blir det alltid en fantastisk stämning under tiden som spelen pågår. Öspelen startade 1985 och i år är det 15e gången som de genomförs. Årets spel är unika då det är första gången som de arrangeras utanför Europa. Varje öspel har en invigningsceremoni och en avslutningsceremoni. Invigningsceremonin är inspirerad av OS-invigningarna med underhållning och inmarsch. Istället för en eld (som under OS) så är det en vattenceremoni, då det  är vatten som förenar alla öarna. Varje ö tar med sig vatten hemifrån som under cermonin hälls i en fontän. Det senaste öspelen 2011 på Isle of Wight var jag fanbärare för den åländsk truppen. Jag tänkte inte särskilt mycket på detta innan invigningsceremonin, men då vi (Åland) arrangerade öspelen 2009 gick den Åländska truppen första av alla och längst fram i respektive trupp går fanbäraren och vattenbäraren. Hela tåget med alla öars trupper gick runt staden innan vi gick in på området där invigningsceremonin hölls. Under den timme som vi marscherade blev jag (och vår öspelstrupp) fotograferad uppskattningsvis uppåt 10 000 gånger. En häftig känsla måste jag säga. Efter den upplevelsen har jag en lite bättre förståelse för hur de som är stora idrottsstjärnor, filmstjärnor eller musikstjärnor har det. Måste dock erkänna att det var skönt att återgå till den anonyma vardagen när ceremonin var över.

Bild

Den åländska truppen vid invigningen 2011 på Isle of Wight.

2011 Isle of Wight

Länk med information om Island games: http://bit.ly/10ZBClI Här framgår t ex vilka idrotter som det tävlas i och att Åland ligger sexa i medaljligan genom tiderna.

Än så länge har vi råkat ut för tre bakslag inför årets öspel:

  1. Sam skadade knät och kan inte åka med
  2. De åländska fotbollslagen drog sig ur och det innebär att vi inte är tillräckligt många deltagare för att kunna fylla ett eget plan (vilket vi gjort tidigare). Det blir inget direktflyg från Åland, utan vi måste ta båten till Helsingfors. Från Helsingfors flyger vi till New York och slutligen flyger vi från New York till Bermuda.
  3. Cayman Islands har dragit sig ur herrturneringen och i samband med det har det blivit en diskussion då Bermuda inte följer de regler som finns när antalet lag förändrats. Man har valt den enkla lösningen att stryka de matcher som Cayman skulle spelat, men egentligen ska hela spelschemat göras om. Jag har ingen lust att börja årets öspel med att lämna in en protest,men vi får se vad som händer. Fortsättning följer…

För min del är det nionde gången jag deltar i öspelen. Tre guld, ett silver och två brons har det blivit hittills för min del. I år deltar jag som spelande tränare. Det är första gången som jag har tränarrollen under öspelen.

Bild

Medaljerna som det kämpas om under årets öspel på Bermuda.

 

De volleybollhändelser jag minns bäst från tidigare öspel är:

1. Finalen 1997 där jag gjorde mitt livs match. Allt gick hem; jag blockerade ner Öselspelarna gång på gång och jag vann det flesta bollar som jag anföll på. Efter matchen var det en av våra centrar som hade blivit utsedd till bäste blockerare i turneringen som ville ge det priset till mig då han var imponerad av alla de block som jag hade i finalen.

2. Slutspelet 2009 när vi spelade på hemmaplan ger mig fortfarande gåshud när jag tänker på det. I gruppspelet var det ganska dåligt intresse för volleybollen. I semifinalen mot Grönland steg intresset och det var mycket publik och en bra stämning. Vi tog ledningen med 2-0 i set och trodde nog att vi redan var i final. Det straffade sig och Grönland hämtade upp till 2-2. Inför det avgörande setet bestämde vi oss för att vi inte skulle missa chansen att spela final på hemmplan och vi lyckades ta hem det femte setet. Vi kom undan med blotta förskräckelsen. Finalen spelade vi mot Ösel (som så många gånger förr var Ösel i final) och första gången någonsin när jag spelat kunde man inte släppa in alla åskådare som ville se matchen (”lapp på luckan”). Jag tror inte att det finns någon officiell publiksiffra, men det var knökfullt (uppemot 1500 pers har det ryktats om; vet inte om siffan stämmer). Det trycket som det var i hallen och det stödet som vi hade är orsaken till gåshuden som jag beskrev tidigare. En fantastisk stämning som det pratades om länge efteråt. Finalen blev en jämn tillställning som också den gick till fem set. Tyvärr stod vi som förlorare när setet var över. Ösel vann med 16-14. Det är en av få gånger som det trots allt kändes bra efteråt även om vi inte vann matchen.

Final fullsatt Final publik Semi vinst 2 Semi block fisheye

Bilderna är tagna av Jacob Saurén och Daniel Eriksson.

Här är ett reportage inför volleyturneringen som Ålands Radio gjort: www.radiotv.ax/files/20130625_info776r_o776spelen_volleyboll_herr.mp3

Några av höjdpunkterna under årets öspel kommer säkerligen att vara Shaune och Brett Fraser och häcklöparen Ronald Forbes från Cayman Islands som alla tre deltog i OS i London 2012.

En reklamfilm för årets Öspel: http://bit.ly/14A8EWK

Öspelen har en egen hemsida med information: http://www.natwestislandgames2013.com/

Jag kommer kontinuerligt att beskriva årets öspel ur vår (herrvolleylagets) synvinkel på min blogg. Vi åker den 10 juli och den 13 juli börjar öspelen. De avslutas den 19 juli och vi är hemma igen den 24 juli.

IG-2013-logo

One thought on “Natwest Island Games på Bermuda

  1. Fantastiskt skoj att läsa! Får också gåshud av vissa volleyminnen, och andra Öspelsminnen! Ska med glädje följa din blogg!!

Kommentera

